Thursday, November 3, 2016

World is totally hard

Kadang-kadang kita berusaha sekuat mungkin untuk lupakan sesuatu yang hantui kita dari masa silam. Kita cuba elak. Ya, orang lain takkan tahu bagaimana sakit, perit, pedihnya kita untuk lalui masa-masa silam dan nazak itu sehingga kita mampu sampai ke tahap ini. Penat. Lebih penat bila kita usaha lupakan, dan kita diingatkan lagi melalui orang sekeliling. Iya, mereka tak rasa. Bagaimana bertahun-tahun kita tahan sakit dan akhirnya kita memilih jalan yang paling sukar dalam hidup kita untuk lalui keperitan itu. Orang lain tak tahu.

Apa yang mereka mampu hanyalah berkata dan berkata. Dan pada saat itu kita hanyalah seorang manusia yang redha dan akur atas semua yang mereka perkatakan. Kita diam. Walaupun kadang-kadang kita tahu, tak semua yang mereka perkatakan itu benar. Tak semua perkara mereka tahu. Hakikat mereka hanya tahu 20% daripada 100% cerita sebenar. Pada saat itu, kita diam lagi. Bagaimana orang lain meneliti masa silam kita. Bagaimana orang lain menghukum sebarang perkara kita lakukan.

Kita ada silap kita. Tak semua perkara kita lakukan adalah benar. Tapi adakah wajar pada saat kita sudah berjaya melangkah ke hadapan, tinggalkan semua perkara menyakitkan di belakang, tapi pada akhirnya dibawa kembali. Orang lain lihat dan nampak senang. Tetapi mereka tidak pernah tahu bagaimana bertahun-tahun dan berhari-hari kita hadapi hari-hari itu. Sakit pedih itu. Kadang-kadang ia bukan soal siapa yang membawa kita ke arah kegelapan itu. Tidak kira orang yang kita sayang atau benci. Tapi bilamana ianya menyakitkan, ia akan terus menyakitkan. Trauma.


Walaupun ketika itu kita masih pada usia yang muda, tapi kita juga masih punya hati. Kita tahu bagaimana rasa sakit, benci dan takut. Kita tahu. Bukannya pada saat kita telah berusia baru kita punya rasa itu. Pada saat kita hilang barang yang kita sayang, mainan yang kita minta daripada ibu bapa kita, kita tak dapat. Bilamana kita bergaduh dengan kawan-kawan tadika berebut gula-gula dan kita tak dapat. Ia masih tetap satu rasa. Rasa daripada masa silam. Ia masih ada. Walaupun kadang-kadang kita rasa kita tak matang atas jalan yang kita pilih. Tapi ia masih tetap satu rasa, Dan kita punya perasaan. Kita masih tetap manusia yang punya hati.

Pada ketika itu, tak ada apa yang kita harapkan, Cuma satu perkara. Bagaimana kita berharap ada yang keluarkan kita daripada manusia manusia yang berkata sekeliling kita dan bagaimana kita berharap ada yang menemani kita bilamana kita takut untuk melalui hari hari mendatang. Bilamana kita meminta ada yang membawa kita jauh daripada masa silam yang kita cuba nak lari jauh-jauh. Bilamana ada yang bersama kita pada saat orang lain menghukum segala tindakan kita. Itu sahaja yang kita perlukan sebenarnya,

Tapi pada saat itu, kita takut lagi. Kita takut jika kita hilang orang-orang itu. Kita takut jika kita tidak jumpai orang-orang itu. Kita takut untuk lalui hari-hari esok. Kita takut. Takut. Ianya subjektif. Ianya bukan soal bagaimana kita rasa takut menonton filem-filem genre seram semata. Bukan soal pada saat kita lalui tempat-tempat gelap semata. Lebih daripada itu.

Semua orang punya masa silam. Tetapi ianya tentang sejauh mana kita menghormati memori dan jalan hidup mereka.. Itu jawapannya. Untuk sampai ke tahap ini bukan mudah. Payah. Susah. Sakit. Perit. Pedih. Ah, iya. Aku lupa. Tidak perlu dijelaskan. Mereka tidak tahu. Atau mungkin, mereka tidak dan takkan pernah tahu. Atau mereka tidak berkeinginan untuk faham.

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment